News

Contribution of the co.LAB Framework to the Collaborative Design of Serious Games

November 24, 2021
Published by
MEI, Dominique Jaccard

First validation of the co.LAB framework is published in the journal JMIR Serious Games.

Jaccard D, Suppan L, Bielser F. Contribution of the co.LAB Framework to the Collaborative Design of Serious Games: Mixed Methods Validation Study. JMIR Serious Games 2021;9(4). [doi: 10.2196/33144].

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Premier séminaire du projet co.LAB : Qu'est-ce qu'une ressource éducative ?

October 17, 2021
Published by
Eric Sanchez

La première édition du cycle de séminaires organisé dans le cadre du projet co.LAB et intitulé “Co-conception, co-développement et co-évaluation des ressources numériques éducatives" a été consacrée à des travaux qui s’intéressent à conceptualiser la notion de ressource éducative. Une présentation de Luc Trouche (ENS de Lyon) a permis de montrer comment des chercheurs se sont saisis de ce concept pour élaborer un cadre théorique le mettant au centre des réflexions sur l’analyse de la conception et des usages. L'intervention d'Eric Sanchez a quant à elle permis de discuter la notion de jeu en tant que dispositif d'apprentissage.

Le séminaire s'est tenu le 3 juin 2021 et a réuni 77 personnes. Les ressources produites par le séminaire (vidéos et diapositives des intervenants, bibliographie et échanges avec les participants sur le Beeke Live) sont accessibles sur l'EdutechWiki du Tecfa.

Second séminaire co.LAB : Conception collaborative

October 17, 2021
Published by
Eric Sanchez

La seconde édition du cycle de séminaires organisé dans le cadre du projet co.LAB et intitulé “Co-conception, co-développement et co-évaluation des ressources numériques éducatives" a été consacrée à des travaux qui s’intéressent à conceptualiser la question de la conception collaborative.

Stéphanie Fleck (PErSEUs, Université de Lorraine) a présenté les défis et enjeux d’une conception impliquant les utilisateurs à trois niveaux (pour, avec et par eux) et interrogé les processus à l'œuvre pour que les utilisateurs qui se saisissent de ces dispositifs puissent enseigner et/ou concevoir avec ces derniers. Une seconde présentation (Estelle Prior, TECFA, Université de Genève), a permis d’ouvrir une discussion sur une proposition de modèle dédié à l'accompagnement de la conception de jeux épistémiques numériques dans le cadre d'une recherche orientée par la conception, comme proposé dans le cadre du projet co.LAB.

Le séminaire s'est tenu le 1er septembre 2021 et a réuni 50 personnes. Les ressources produites par le séminaire (vidéos et diapositives des intervenants, bibliographie et échanges avec les participants sur le Beeke Live) sont accessibles sur l'EdutechWiki du Tecfa.

Analyser le processus de conception collaborative

October 17, 2021
Published by
Eric Sanchez

Dans son travail de thèse qui s'inscrit dans le projet co.LAB, Estelle Prior développe un modèle de la conception collaborative de jeux. Ce modèle prend plus particulièrement en compte la question du transfert des savoirs au sein de l'équipe de conception et les processus de prise de décision. Ce modèle alimente la réflexion qui est menée sur la plateforme co.LAB et, d'une manière plus large, sur les travaux interdisciplinaires de type recherche orientée par la conception.

Ce modèle est aujourd'hui mobilisé dans le cadre d'une expérimentation qui porte sur la conception d'un jeu dédié à l'enseignement de la programmation. Les travaux de l'équipe en charge de la conception et de la réalisation du jeu sont pilotés par Mathieu Vermeulen (IMT Lille Douai). Ils s'appuient sur une maquette de la plateforme co.LAB. Les séances de travail de l'équipe de conception sont enregistrées et analysées de manière à identifier les éléments à prendre en compte pour que la plateforme facilite la collaboration et la prise de décision au sein de l'équipe de conception.

La thèse s'intitule "Modèle de co-conception et d’analyse des JEN pour accompagner la collaboration des équipes pluridisciplinaires, travaillant en RoC". Un résumé peut être consulté sur le site du LIP.

 

The co.LAB Serious Games Design Framework is published

co.LAB Framework
July 05, 2021
Published by
MEI-AlbaSim

Our serious games design framework is published in the journal JMIR Serious Games.

Jaccard D., Suppan L., Sanchez E., Huguenin A., and Laurent M., The co.LAB Generic Framework for Collaborative Design of Serious Games: Development Study, JMIR Serious Games, 2021, doi: 10/03/2021:28674.

Full text (open access)

co.LAB at IEEE SeGAH

June 24, 2021
Published by
MEI-AlbaSim

co.LAB will be present at IEEE Serious Games for Health, Dubai, with a long paper and a presentation "A serious game for patient' rights education", D. Correia, F. Bielser, D. Bonnard, S. Yavavli, D. Jaccard

co.LAB at GSGS'21

June 21, 2021
Published by
MEI-AlbaSim

co.LAB will be present at the International Conference on Gamification & Serious Games (GSGS’21), with a presentation "Gamification & Patients’ Rights: a Serious Game for students in Healthcare", D. Correia, F. Bielser, D. Bonnard, S. Yavavli, P-B. Monaco, A. Huguenin, S. Monnier, D. Jaccard

co.LAB elected for the design of a large-scale serious game

March 24, 2021
Published by
MEI-AlbaSim

MIMMS is a large-scale project aiming at the development of a serious game that will prepare health professionals to manage exceptional events.

The project team, which includes researchers, medical doctors, emergency medical staff, instructors, IT specialists, graphical designers and serious games experts, has opted for the co.LAB framework as a guideline for the serious game design.

This project is led by AlbaSim (HEIG-VD) and the Geneva University Hospitals (HUG), and co-funded by InnoSuisse.

PRITS Serious Game presented at the Patient Rights Symposium

March 11, 2021
Published by
MEI-AlbaSim

On Monday 19 April 2021, the first symposium on patients’ rights will be held on the theme “Practical challenges and teaching in the digital age”. The symposium will be organised by a multidisciplinary team from the Haute Ecole Santé Vaud (HESAV) in partnership with AlbaSim, HEIG-VD. 

PRITS, the first serious game developed with co.LAB methodology, will be the focus of several talks.

PRITS serious game web page

February 16, 2021
Published by
MEI-AlbaSim

Web page of the first serious game currently in development with the co.LAB framework.  Patients' Rigths and Innovative Teaching Strategies (PRITS) is an interdisciplinary project that aims to facilitate the learning of patients' rights for heatlh professionals. The project team involved trainers, engineers and researchers from health, law, design, education and computer sciences.

PRITS project is a partnership between AlbaSim, HEIG-VD and the Haute Ecole de Santé Vaud.

Workshop "Platform Development"

November 17, 2020
Published by
MEI - AlbaSim, LIP

This workshop is specifically dedicated to digital learning game authoring tools, with topics as:

  • The existing Wegas platform 
  • UX and UI aspects
  • Concept of the co.LAB platform
  • Usage traces analysis

The workshop is attended by project team (UniFr and HES-SO) and Nadine Mandran (CNRS, Grenoble University).

Workshop "Ethics and data protection in digital learning games"

November 10, 2020
Published by
MEI - AlbaSim, LIP

Workshop includes discussions on practical implication of ethics and data protection aspects for digital learning games.

The workshop is attended by project team (UniFr and HES-SO), Nadine Mandran (CNRS, Grenoble University) and Mathieu Vermeulen (IMT Lille).

Workshop "Digital learning games design"

November 03, 2020
Published by
MEI-AlbaSim, LIP

Workshop includes discussions on digital learning games design methodology, design process and collaborative processes.

The workshop is attended by project team (UniFr and HES-SO), Nadine Mandran (CNRS, Grenoble University) and Mathieu Vermeulen (IMT Lille).

First Test of the co.LAB Game Design Framework

September 22, 2020
Published by
MEI - AlbaSim

The co.LAB framework is tested by the AlbaSim team in the Patient’s Rights & Innovative Teaching Strategy (PRITS) project.

This project, in partnership between AlbaSim and Haute Ecole de Santé Vaud (HESAV), aims at developing a Serious Game whose purpose is as much to support students in learning the legal rules applicable in the field of heath, as to broaden the pedagogical options of teaching and learning.

First Test of the "Learning game project description" model

March 11, 2020
Published by
MEI - AlbaSim

First use of the "learning game project description model" at Bern University. The model is used in order to define a serious game project at veterinary faculty.

The model was used to guide discussion of a multidisciplinary team including the clinic director, a veterinary student, a veterinary doctoral student, a computer scientist and a serious game designer. The model enable to have a project description and proposal at the end of the 3 hours meeting.

Project Kick off meeting

January 28, 2020
Published by
MEI-AlbaSim, LIP

During the meeting, foundations of project management are defined. A first outline of the elements of the co-creation methodology is elaborated.

co.LAB project is funded by the Swiss National Science Foundation

November 29, 2019
Published by
MEI-AlbaSim, LIP

The co.LAB project (A Digital Lab for the co-Design, co-Development and co-Evaluation of Digital Learning Games) has been elected for a four-year grant by the Swiss National Science Foundation (SNF) in the frame of the NRP 77 programme “Digital Transformation”.

The co.LAB project aims to set up a methodological framework for collaboration between teachers, game developers and researchers in educational sciences, supported by a collaborative digital platform dedicated to the co-design, co-development and co-evaluation of digital learning games.

Responsible applicant: Prof. Dominique Jaccard, Albasim, MEI, HES-SO
Main project partner: LIP (Laboratoire d’Innovation Pédagogique, UniFR, Prof. Eric Sanchez),